I april tillträdde en ny ordförande i Kumla Promotions styrelse.
Tidigare i vår fick Kumla Promotion en ny ordförande, den 33-åriga Kumlabon Johanna Pettersson. Johanna jobbar utöver sin ordföranderoll som kommunikatör för Sveriges största företagarorganisation Företagarna. Hon träffar dagligen företagare i sin yrkesroll, som till stor del går ut på att förmedla det arbete som Företagarna tillsammans med sina föreningar gör. Det vill säga att verka för ett lokalt företagsklimat i toppklass i Mellansveriges kommuner.
Att jobba som ordförande är nytt för Kumlatjejen som inte räds för att anta nya spännande utmaningar.
– Jag gillar att utmana mig själv och tänker att det man inte har kunskap om, kan man alltid lära sig om. Även om det ibland kan kännas främmande och lite läskigt, säger hon.
Nyfikenhet och framåtanda
När Johanna får beskriva sig själv så säger hon att hennes största styrka är hennes nyfikenhet och framåtanda. Hon berättar att hon spenderade större delen av 20-års åldern åt att utforska världen innan hon valde att utbilda sig.
– Man kan säga att jag ägnade mig åt att resa runt om på jorden. Jag har vandrat i bergen i norra Thailand, dansat med Massajerna i Kenyas savann, sjungit karaoke i Hollywood och volontärarbetat i Ryssland.
På kort tid har en del förändringar tagit form inom Kumla Promotion. Bland annat har föreningen fått en helt ny logga och webbsida, vilket var en av hennes prioriteringar. Framåt är ytterligare ett mål som ordförande att lyfta kommunens företagare:
– Jag vill verkligen synliggöra vikten av våra företag i Kumla. De är ryggraden i vår välfärd och måste få alla förutsättningar att kunna verka i vår kommun men även ha rätt möjligheter för att kunna växa om de så önskar.
– Jag vill också tillsammans med den otroligt kompetenta styrelsen vara med och bidra till att göra Kumla mer attraktivt när det kommer till evenemang och händelser. Vi behöver tänka bredare och fokusera lite mer på alla åldersgrupper, det finns så mycket roligt vi kan göra framåt.
Ny logga och webbsida
Efter två år av pandemi och mycket oroligheter i världen så kan framtiden kännas osäker för många av våra företagare. Johanna tycker därför det är extra viktigt att den som behöver stöd vågar ta hjälp och fråga om det finns någonting Kumla Promotion kan göra eller hjälpa till med:
– Vi finns här för våra medlemmar och företagare. Vi vill vara den där bryggan som bidrar till att stärka kommunikationen mellan företagare och kommunen. Vi vill att den som har frågor, funderingar eller känner sig oroliga hör av sig så att vi tillsammans kan försöka hitta strategier och lösningar med kommunen, säger Pettersson.
Avslutningsvis så säger Kumla Promotions nya ordförande att uthållighet är en viktig del i ett förändringsarbete.
– Rom byggdes inte på en dag och var sak har sin tid men vi är verkligen på väg framåt. Det är en fin grund som är lagd från början och nu gäller det bara att bygga vidare på den, säger Johanna och tillägger:
– Jag ser fram emot att få lära känna och besöka alla nya och gamla medlemmar, det är bara höra av sig till mig om man önskar sig ett besök eller en träff med mig.